17 dec. 2012

Höstsemestern

Det tog lång tid innan jag fick till inlägget om vår höstresa. Vi gjorde den i oktober, jag och min "höstresekompis" L :-) Det här är vår tredje långweekend-höst-resa. Den här gången tog vi en tur till Lissabon. I fjol var vi i Provence och 2010 i Milano.


Lissabon är en kuperad stad. Två kullar med den här avenyn i mitten liksom. Vi bodde ca 35 minuters promenad från centrum och vi promenerade fram och tillbaka varje dag. Många steg blev det.



Som sagt. Vi gick mycket, åt och drack gott, tittade på allt kakel som finns överallt, gick på Fado-klubb. Helt enkelt agerade vi riktigt duktiga turister.


Vår vana trogen tog vi tåget på en utflykt. Målet för dagen var den lilla byn Sintra några mil utanför Lissabon. Sintra finns upptagen på UNESCOs Världsarvslista och är en liten trevlig by med massor av slott och palats. Tyvärr, tyvärr var det dimmigt i bergen och ett av de häftigaste slotten, Pena Natinal Palace låg dolt i dimma. Det skulle verkligen varit häftigt att se det utan dimman. Det är ett riktigt fantasislott á la Disney.
 Ni ser mig i dimman på kortet nedan till höger.



Men. Återigen har vi haft en härlig semester. Vart 17 ska vi åka nästa år L?

2 kommentarer:

L8 sa...

Nått varmt ställe :)

Maria sa...

Ser vackert ut! Jag och min har också gjort höstresor tre år på raken, blev Barcelona och sedan Nicex2.